Wikia

WoWWiki

World of Warcraft: Cataclysm

Dyskusja0
2578stron na
tej wiki
Cataclysmlogo
World of Warcraft: Cataclysm
CatCoverTemplate
Okładka oficjalnego wydania
Projektan(t/ci)Blizzard Entertainment
Wydawc(a/y)Activision Blizzard
Data premiey7 grudnia 2010
PlatformyMicrosoft Windows, Mac OS X, (Linux poprzez Wine lub Cedega)
RodzajMMORPG
Aby znaleźć informacje na temat talentu czarnoksiężnika, zobacz Cataclysm (talent).

World of Warcraft: Cataclysm będzie trzecim dodatkiem do World of Warcraft, który został ogłoszony 21 sierpnia 2009 roku podczas Blizzconu 2009. Większość wydarzeń dodatku dzieje się w drastycznie przebudowanych Kalimdorze i Wschodnich Królestwach.

W ramach dodatku pojawi się rasa worgenów jako grywalna dla Przymierza oraz gobliny dla Hordy. Latające wierzchowce wreszcie będą dostępne w Azeroth. Skrzydła Śmierci wreszcie powrócił do 'prawdziwego świata' z Deepholmu, wywołując Nowe Rozbicie.

"Setki nowych zadań" i nowa drugorzędna profesja, archeologia.

Pojawią się również nowe kombinacje ras i klas postaci, jak na przykład taureński paladyn.

Pojawią się heroiczne wersje instancji Deadmines i Shadowfang Keep.

Maksymalny poziom zostanie podniesiony do poziomu 85.

Historia

Z oficjalnej strony:

Starożytne zło leży przyczajone w Deepholmie, domenie ziemi w Planie Żywiołów.

Ukryty w odosobnionym sanktuarium Smoczy Aspekt Skrzydła Śmierci czekał, lecząc swoje rany z ostatniej bitwy przeciwko Azeroth i czekając na chwilę, kiedy będzie mógł zalać świat płynnym ogniem.

Niedługo Skrzydła Śmierci Niszczyciel powróci do Azeroth, a jego powrót rozbije świat, pozostawiając gorejące rany na kontynentach. Gdy rasy Hordy i Przymierza znajdą sięw epicentrum kataklizmu, królestwa Azeroth doznają sejsmicznych zmian mocy, wielkiej wojny żywiołów i będą łaknęły pomocy bohaterów, którzy powstaną, by bronić ich zniszczonego i rozbitego świata przed dalszą dewastacją.

Informacje z BlizzConu 2009

Leveling overlay

Nowy system informacji o zdobytym poziomie

  • Maksymalny poziom podniesiony do 85.
  • Obszary Kalimdoru i Wschodnich Królestw zostały dotknięte przez Kataklizm. Sawanna została rozbita na dwoje i jest pełna kanionów wypełnionych lawą. Mokradła zostały zniszczone, Cienista Dolina również doznała uszczerbku. Malstrom zatacza coraz większe kręgi. Zmiany pojawią się u wszystkich graczy, niezależnie od zakupu dodatku.
  • Nowa rasa dla Hordy: Gobliny
  • Nowa rasa dla Przymierza: Worgeni
  • Nowe kombinacje klas i ras. Dla Przymierza: gnomy kapłani, nocne elfy czarodzieje, ludzie łowcy, krasnoludy czarodzieje, krasnoludy szamani. Dla Hordy: krwawe elfy wojownicy, trolle druidzi, taureni kapłani, taureni paladyni, orkowie czarodzieje i nieumarli łowcy.
  • Nowe potwory, zadania i krainy.
  • Nowe lochy, rajdy i pola bitewne.
  • System rozwoju gildii, który opiera się na zdobywaniu przez gildię poziomów, osiągnięć i nagród.
  • Zdolność latania wszędzie w Azeroth. Obszary startowe krwawych elfów i draenei wciąż są instancjami.
  • Nowy system renderowania wody
  • Cataclysm będzie oferował wsparcie dla elementów DirectX 11.
  • W trybie OpenGL Cataclysm będzie miał systemowy kursor.

Zmiany w statystykach

  • Siła ataku zostaje usunięta z uzbrojenia. Rycerze śmierci, paladyni i wojownicy będą otrzymywali 2 punkty siły ataku na każdy punkt siły, a druidzi, łowcy, szamani i łotrzyki otrzymają 2 punkty na każdy punkt zręczności, z wyjątkiem druidów w formie niedźwiedzia, którzy będą otrzymywali je za punkty siły, by móc dzielić płaszcze, naszyjniki i pierścienie dla tanków wraz z rycerzami śmierci, paladynami i wojownikami.
  • Siła czaru zostaje usunięta z uzbrojenia, z wyjątkiem broni dla władających magią. Postaci będą otrzymywali siłę czaru z intelektu, tak jak siłę ataku ze zręczności i siły.
  • MP5 i duch: Statystyka MP5 (ilość many regenerowana w ciągu 5 sekund) zostaje usunięta, regeneracja many wszystkich specjalizacji leczących będzie opierała się na punktach ducha, który to poziom może zostać zwiększony przez pasywny talent Medytacja. Reguła 5 sekund może zostać zniesiona, gdyż zniwelowana zostaje różnica regeneracji w zależności od tego, czy gracz jest lub nie w trakcie walki. Czarujące klasy DPS więcej nie będą opierały swej regeneracji many na punktach ducha, a punkty te więcej nie będą pojawiały się w płóciennym wyposażeniu DPS. Druidzi równowagi i szamani żywiołów otrzymają talenty, by zdobyć ocenę trafienia z ducha i będą mogli współdzielić wyposażenie z uzdrowicielami, natomiast magicy w uzbrojeniu skórzanym i kolczym nie będą już posiadali oceny trafienia. Kapłani cienia również będą podlegać konwersji jednego ze swoich talentów, by mogli mieć szerszy wachlarz dostępnego ekwipunku.
  • Penetracja pancerza zostaje usunięta z wyposażenia, jednakże niektóre specjalizacje w zadawaniu fizycznych obrażeń wciąż będą mogły zdobywać punkty penetracji pancerza przez talenty i/lub bonusy mistrzostwa.
  • Szybkość dla fizycznych DPS walczących wręcz lub na odległość będzie oddziaływała na szybkość regeneracji energii, gniewu, skupienia oraz runów. Szamani wzmocnienia i paladyni odkupienia otrzymają talenty, które pozwolą im czerpać podobne profity z szybkości. Dalej będą oni posiadali zwiększenie prędkości użycia broni. Szybkość dla klas czarujących pozostaje bez zmian.
  • Wartość bloku zostaje usunięta z gry, natomiast blokowanie pozwoli obniżyć wartość otrzymanych obrażeń o 30%, co można będzie zwiększyć poprzez talenty oraz bonusy mistrzostwa.
  • Umiejętności we władaniu bronią zostają usunięte. Gracz będzie posiadał umiejętność władania każdą bronią dostępną dla jego/jej klasy i nie będzie musiał jej rozwijać.
  • Elastyczność będzie oddziaływała tylko na obrażenia oraz obrażenia krytyczne zadawane przez graczy.
  • Ocena mistrzostwa zostaje dodana. Bonusy mistrzostwa będą możliwymi do nauczenia pasywnymi bonusami od poziomu około 75. Zależnie od głównego drzewa talentów, gracze będą mieli dostępne inne mistrzostwa.

Profesje

  • Poziom profesji zostaje podniesiony do 525 i będzie nazywał się Illustrious <profesja>.
  • Przekuwanie pozwoli, dzięki konkretnym NPC, wymienić procent jednej drugorzędnej statystyki przedmiotu na inną (na przykład Uderzenie na Cios Krytyczny).
  • Nowa drugorzędna profesja: archeologia.
  • Inskrypcja będzie posiadała trzy poziomy glifów: Główne, Większe i Mniejsze (Główne będą dawnymi większymi, a nowe większe będą zupełnie nowym poziomem glifów).
  • Krawiectwo, szycie skór oraz kowalstwo będą mieli zniesione specjalizacje, a wszystkie formuły będą dostępne dla wszystkich.

Talenty

  • Drastyczne zmiany w systemie talentów: drzewa talentów będą ograniczone do 31-punktowych talentów (7 szczebli w każdym drzewie). Na poziomie 10-80 gracz będzie otrzymywał jeden punkt co dwa poziomy, natomiast powyżej 80 poziomu jeden punkt co każdy poziom, co da w sumie 41 punktów talentu na poziomie 85 (na poziomie 80 w WotLK było 71 punktów talentu).
  • Wybranie głównego drzewa talentów będzie się odbywało na poziomie 10 i będzie musiało zostać przeprowadzone przed wydawaniem punktów talentu. Ten wybór będzie dawał pasywne bonusy i unikalną umiejętność aktywną. Nie będzie można wydawać punktów talentu w drugim drzewie do czasu zainwestowania 31 punktów w główne drzewo (czyli około 70 poziomu).
  • Wiele pasywnych talentów będzie miało standardowe bonusy, takie jak szansę ciosu krytycznego, zmniejszenie obrażeń lub zwiększenie leczenia, a te talenty, które dawały bonusy do dopalaczy lub osłabień zostaną zniesione.

PvE i PvP

  • Przywódcy rajdów 25-osobowych będą mieli możliwość rozbicia rajdu na maksymalnie 3 10-osobowe rajdy. To pozwoli graczom kontynować rajd nawet, gdy ktoś opuści grupę. Rajdy 10-osobowe nie będą mogły jednak zostać przekonwertowane na rajd 25-osobowy.
  • 10- i 25-osobowe rajdy będą miały to samo ID w Cataclysm. Jednak gracze wciąż będą mieli możliwość dołączenia do rajdu tak długo, aż nie zabiją dwukrotnie tego samego bossa w czasie resetu rajdu. To oznacza, że gracze będą mieli możliwość kontynuowania rajdu z inną grupą, pod warunkiem że ta będzie w tym samym lub wyższym punkcie rajdu.
  • Rajdy 10- i 25-osobowe w Cataclysm będą oferowały te same zdobycze, jednak 25-osobowe będą dawały więcej przedmiotów na postać.
  • W Cataclysm będą istniały tylko cztery różne "odznaki", wszystkie obecnie nazwane Punktami: dwie PvE (Punkty Bohaterstwa i Waleczności) oraz dwie PvP (Punkty Honoru i Podboju). Punkty Areny teraz będą się nazywały Punktami Podboju.
    • Punkty Bohaterstwa PvE i Honoru PvP będą posiadały jedynie maksymalną liczbę, jaką można uzyskać.
    • Punkty Waleczności PvE i Podboju PvP będą posiadały maksymalną możliwą liczbę do zdobycia oraz maksymalną liczbę, jaką można zdobyć w ciągu tygodnia.
  • Cataclysm będzie miał dodaną nową mechanikę "auto-quest", która pozwoli rozpocząć następne zadanie w ciągu bez udawania się do pierwotnego NPC dającego zadanie.

Zmiany w rasach i klasach

Tabela klas w Cataclysm
IconSmall Deathknight IconSmall Druid IconSmall Hunter IconSmall Mage IconSmall Paladin IconSmall Priest IconSmall Rogue IconSmall Shaman IconSmall Warlock IconSmall Warrior
Alliance 15 IconSmall Draenei MaleIconSmall Draenei Female Draenei Tak TakTakTakTak Tak Tak
Alliance 15 IconSmall Dwarf MaleIconSmall Dwarf Female Krasnoludy Tak TakNowaTakTakTakNowaNowaTak
Alliance 15 IconSmall Gnome MaleIconSmall Gnome Female Gnomy Tak Tak NowaTak TakTak
Alliance 15 IconSmall Human MaleIconSmall Human Female Ludzie Tak NowaTakTakTakTak TakTak
Alliance 15 IconSmall NightElf MaleIconSmall NightElf Female Nocne elfy TakTakTakNowa TakTak Tak
Alliance 15 IconSmall Worgen MaleIconSmall Worgen Female Worgeni NowaNowaNowaNowa NowaNowa NowaNowa
Horde 15 IconSmall Blood Elf MaleIconSmall Blood Elf Female Krwawe elfy Tak TakTakTakTakTak TakNowa
Horde 15 IconSmall Undead MaleIconSmall Undead Female Nieumarli Tak NowaTak TakTak TakTak
Horde 15 IconSmall Goblin MaleIconSmall Goblin Female Gobliny Nowa NowaNowa NowaNowaNowaNowaNowa
Horde 15 IconSmall Orc MaleIconSmall Orc Female Orkowie Tak TakNowa TakTakTakTak
Horde 15 IconSmall Tauren MaleIconSmall Tauren Female Taureni TakTakTak NowaNowa Tak Tak
Horde 15 IconSmall Troll MaleIconSmall Troll Female Trolle TakNowaTakTak TakTakTakNowaTak

=Elementy anulowane

  • Przebudowany rozwój postaci poprzez Ścieżkę Tytanów oraz starożytne glify zostały zapowiedziane, lecz później wycofano się z tych zmian.
  • Usunięto talenty gildii oraz walutę gildii. Zamiast tego bonusy z awansu gildii zostają automatycznie odblokowane zależnie od poziomu gildii.

Ważne postacie

Pośród wielu postaci mających odegrać ważną rolę w historii Cataclysm są:

Frakcje i organizacje

W dodatku pojawią się liczne nowe frakcje.

Gilneas (Worgeni)

Lud Gilneas to naród uchodźców. Zabarykadowali się przed resztą świata, a teraz muszą zmierzyć się z niebezpieczeństwami z wewnątrz.

Kartel Bilgewater (Gobliny)

Prowadzony przez bezwzględnego Handlowego Księcia Gallywixa Kartel Bilgewater jest najpotężniejszą kompanią handlową na wyspie Kezan. Z kwatery głónej w Porcie Bilgewater Kartel dominuje w handlu na Południowych Morzach.

Strażnicy Hyjal

Strażnicy Hyjal to grupa zaprzysiężona obronie Góry Hyjal, oblężonej przez armie Pana Ognia Ragnarosa. Strażnicy to głównie druidzi, tacy jak Kręg Cenarioński.

Ramkahen

Ludzie-koty Ramkahen to dalecy, lecz bezpośredni potomkowie Tol'vir, strażników Uldum. Mimo że stracili oni kamienne ciała, strzeżenie tajemnic tytanów wciąż jest częścią ich tradycji.

Niektóre inne frakcje mogą posiadać własną reputację, co można wysnuć po dostępnych osiągnięciach:

Nowe obszary

Cataclysmzonelocations

Umiejscowienie nowych lokacji

Kalimdor

Wschodnie Królestwa

Wielkie Morze

Plan Żywiołów

Obszary dotknięte przez Kataklizm

Zmiany nie są fazowane. Będą one widoczne dla wszystkich graczy, od poziomu 1 do 85, nieważne, czy zakupili dodatek, czy nie.

Kalimdor

  • Cienista Dolina: Silna deforestracja wokół Obozu Drwali Wojennej Pieśni spowodowała, że orkowie otoczyli Schronienie Srebrzystego Skrzydła. Przyczółek Zoram'gar został wzmocniony czarnym żelazem, podobnym do przyczółków Hordy w Northrend. Astranaar stał się ofiarą lotniczych ataków Hordy.
  • Azshara: Azshara została zajęta przez gobliny (najprawdopodobniej będzie to ich drugi obszar po Zagubionych Wyspach), gdzie stworzyły kamieniołom, by wycinać budulec do wznoszenia swych miast. Kraina jest obecnie bezpośrednio połączona z Orgrimmarem.
  • Sawanna: Sawanna została rozdzielona na dwoje przez wielkie kaniony wypełnione rzekami lawy. Północna Sawanna będzie obszarem poziomu 10-20, podczas gdy Południowa Sawanna będzie przewidziana dla graczy wyższego poziomu. Część Sawanny znacznie zarosła dzięki pracy druida Naralexa. Przesmyk do Mulgore został umocniony przez taurenów, którzy wznieśli wysokie mury i bramę. Przymierze rozwija się na Południowej Sawannie, wznosząc liczne wieże i niszcząc Obóz Taurajo.
  • Mroczny Brzeg: Auberdine zostaje zniszczone, a znaczna część lądu osuwa się do morza. Przymierze przesuwa swój obóz na północ krainy i zakłada miasto Lor'danel, podczas gdy Horda tworzy przyczółek na Południu. Osada Strzaskana Włócznia, dawna zamknięta strefa, stanie się dostępną podstrefą.
  • Darnassus: "Dzielnica worgenów", która pierwotnie miała być w Stormwind, jest w rzeczywistości częścią Darnassus. Jej architektura jest opisana jako "budynki, które wydają się wychylać z drzew, jednak mają worgeński styk, więc są ponure, jak cały styl Gilneas."
  • Pustkowie: Niegdyś jałowe pustkowie przemieniło się pod wpływem Kataklizmu, który wydrążył nowe rzeki i przywrócił regionowi życie. Jednak kraina została najechana przez demony, w tym shivarry.
  • Durotar: Wyspy Echowe zostały ponownie zajęte przez trolli Mrocznej Włóczni, stając się ich obszarem startowym.
  • Exodar: Łódź z Koi Valaara płynie teraz prosto do Portu Stormwind.
  • Feralas: Powróci jako obszar poziomu 35-40. Forteca Feathermoon została zniszczona przez nagi. Przerażająca Wyspa została zalana przez fale wywołane przez Kataklizm.
  • Orgrimmar: W zwiastunie pokazały się główne wrota miasta wzpocnione metalem (na wzór Ostoi Wojennej Pieśni). Nie wiadomo, jaki to metal, jednak na BlizzConie 2009 Tom Chilton powiedział: "zwróćcie uwagę na czarne żelazo... ono skądś pochodzi", wskazując specjalne pochodzenie lub po prostu podkreślając, że jest to podobna architektura do tej stosowanej przez Garrosha w Northrend. Prawdopodobnie jestto ciemne żelazo, saronit lub zwykłe żelazo. Dolina Mądrości staje się dzielnicą taurenów, a Garrosh, obecnie pełniący obowiązki wodza wojennego Hordy, buduje nową fortece w Dolinie Siły, by "pokazać, kto tu rządzi". Obok Doliny Duchów pojawia się dzielnica zwana "Slumsami Goblinów". Pojawia się również tylne wejście wiodące do Azshary. Dolina Honoru staje się drugą dzielnicą handlową, z własnym bankiem, domem aukcyjnym i karczmą.
  • Góry Kamiennych Szponów: Erupcje niszczą naturę, rozprzestrzeniając płomienie nawet poza Zaklętą Dolinę. Gobliny wycięły przejście w górach, formując dolinę wiodącą do Cienistej Doliny. Zachodnie wybrzeże jest teraz dostępne. Szczyt Kamiennego Szponu został zniszczony przez beztwarzowych i macki Starego Bóstwa.
  • Tanaris: Zostanie zalane, powodując, że niektóre wewnętrzne pustynne lokacje staną się plażami; Port Steamwheedle zostanie zalany, a Gadgetzan stanie się nowym portem w krainie.
  • Tysiąc Igieł: Zostanie zalane, udostępnione zostanie wschodnie wybrzeże, a Błyszczące Równiny staną się jeziorem. Powróci jako strefa poziomu 40-45.

Wschodnie Królestwa

Zmiany poziomów

Wschodnie Królestwa
Obszar Dawny Nowy
Góry Alterac 30-40 Połączony z HF
Wyżyny Arathiańskie 30-40 25-30
Złe Ziemie 35-45 45-48
Strzaskana Kraina 45-55 54-60
Płonące Stepy 50-60 50-52
Przełęcz Martwego Wiatru 55-60 Brak danych
Dun Morogh 1-10 1-10
Knieja Zmierzchu 20-30 20-25
Wschodnie Ziemie Plagi 55-60 45-50
Las Elwynn 1-10 1-10
Gilneas Icon Cataclysm 38x35 1-12
Pogórze Hillsbradzkie 20-30 20-25
Ostępy 40-50 30-35
Loch Modan 10-20 10-20
Góry Czerwonej Grani 15-25 15-20
Gorejący Wąwóz 40-50 48-50
Las Srebrzystych Sosen 10-20 10-20
Dolina Dławiących Pnączy
Północne Dławiące Pnącze
Przylądek Dławiących Pnączy
30-45
Icon Cataclysm 38x35
Icon Cataclysm 38x35
Rozbicie
25-30
30-35
Bagno Smutku 35-45 52-54
Polany Tirisfal 1-10 1-10
Wyżyny Półmroku Icon Cataclysm 38x35 84-85
Zachodnie Ziemie Plagi 50-55 40-45
Ziemie Zachodnie 10-20 10-15
Mokradła 20-30 25-30
Kalimdor
Kraina Stary Nowy
Cienista Dolina 20-30 20-25
Azshara 45-55 10-20
Sawanna
Północna Sawanna
Południowa Sawanna
10-30
Icon Cataclysm 38x35
Icon Cataclysm 38x35
Rozbicie
10-20
30-35
Mroczny Brzeg 10-20 10-20
Pustkowie 30-40 30-35
Durotar 1-10 1-10
Pyłowe Bagnisko 35-45 35-40
Spaczony Las 48-55 45-50
Feralas 40-50 35-40
Góra Hyjal Icon Cataclysm 38x35 80-82
Mulgore 1-10 1-10
Silithus 55-60 55-60
Góry Kamiennego Szponu 15-30 25-30
Tanaris 40-50 45-50
Teldrassil 1-10 1-10
Tysiąc Igieł 25-35 40-45
Uldum Icon Cataclysm 38x35 84-85
Krater Un'Goro 48-55 50-55
Zimowiosna 55-60 50-55
Wielkie Morze
Kraina Stary Nowy
Kezan Icon Cataclysm 38x35 1-5
Zagubione Wyspy Icon Cataclysm 38x35 5-12
Tol Barad Icon Cataclysm 38x35 84-85
PvP
Vashj'ir
Kraina Stary Nowy
Abisalne Podnóża Icon Cataclysm 38x35 80-82
Las Wodorostów Icon Cataclysm 38x35 80-82
Błyszczący Płaskowyż Icon Cataclysm 38x35 80-82
Plan Żywiołów
Kraina Stary Nowy
Deepholm Icon Cataclysm 38x35 82-84

Lochy i rajdy

Zaplanowane do późniejszego wydania

Dodatki PvP

Pola bitewne

Pola Bitewne w Cataclysm będą oceniane, podobnie jak areny i będą oferowały podobne do aren nagrody.

Areny

Planowane jest wprowadzenie nowych aren w dodatku, jednak nie bezpośrednio przy wydaniu dodatku.

Światowe PvP

Tol Barad będzie zewnętrznym obszarem PvP, podobnie jak Wintergrasp. W przeciwieństwie do Wintergrasp Tol Barad będzie głównym miejscem wykonywania codziennych zadań. Przez przejęcie kontroli nad Więzieniem Tol Barad gracze zyskają dostęp do wielu bardzo korzystnych codziennych zadań.

Nowe rasy

Galeria

Filmy

World of Warcraft Cataclysm Blizzcon 200900:00

World of Warcraft Cataclysm Blizzcon 2009

Oficjalny trailer

Dodatkowe informacje

FAQ

Linki zewnętrzne

Strona oficjalna dodatku

Więcej od Wikii

Losowa wiki